موضوعات
  • آموزش
  • CTC
  • IFM
  • Nuovafima
  • SCHNEIDER
  • SMC
  • مقاله
  • Linde
  • پرینترهای صنعتی
  • پیوندها
    برچسب ها

    روانکارها دهه ها در سیستم های پنوماتیکی جزو فاکتورهای مهم بوده‌اند و از اجزاء سیستم پنوماتیک با کاربردی حیاتی و بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

    حرکت بین اجزای متحرک عملگرها و شیرها می‌بایست کمترین اصطکاک را داشته باشد. روانکاری به منظور کاهش اصطکاک بین سطوح کشویی و همچنین افزایش بهره وری و افزایش سرعت سیکل‌های اجزاهای مختلف استفاده می‌شود که این به معنی طول عمر بیشتر اجزای سازنده سیستم و نیاز کمتر به تعمیرات است.

    اگر روانکاری در سیستم پنوماتیک به درستی انجام نشود سبب آسیب رساندن به تعدادی از تجهیزات سیستم پنوماتیک از جمله کمپرسور هوای فشرده و یا سیلندرهای پنوماتیک می‌شود، زیرا این تجهیزات با گذشت زمان و فعالیت، فرسایش بسیار زیادی پیدا می‌کنند.

    در سیستم‌های پنوماتیک، روغن کاری می‌تواند نشت داخلی و خارجی در شیرها، سیلندر و پیستون‌ها و ... را کاهش دهد.

    با در نظر گرفتن اینکه هوای دارای روانکار سبب جلوگیری از نشتی شیرها و سیلندرها می شود و همچنین از افت فشار خط اصلی جلوگیری می کند و باعث کاهش مصرف هوای فشرده و در نتیجه، کاهش مصرف انرژی می شود، هزینه روغن و تجهیزات استفاده شده در قسمت روانکاری به مراتب به صرفه تر از هزینه تعمیر و نگهداری می باشد.

    نرخ جریان هوا و دستگاه روانکاری در نوع پخش روان کننده تاثیر زیادی دارد. به عنوان مثال برخی از دستگاه های روان کننده ممکن است قادر به پخش روان کننده کافی برای جریان هوای معین نباشند، در حالی که نوع دیگر ممکن است مقدار زیادی را توزیع کند. توزیع بیش از حد روان کننده‌ها می‌تواند باعث ایجاد آشفتگی و هدر رفتن شود. از طرف دیگر، اگر سیستم پنوماتیک پس از دریافت بیش از حد روان کننده برای مدت طولانی خشک شود و تزریق روغن انجام نشود، روغن باقیمانده ممکن است به صورت یک لایه پخته شده روی سطوح داخلی ایجاد شود و مانع از عملکرد و عمر مفید اجزای سیستم شود.

    برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی، استفاده از سیستم های روغن کاری اتوماتیک توصیه می‌گردد.

    روانکاری با سیستم روغن کاری پیشرفته، توانایی روانکاری قسمت های مختلف ماشین در فواصل زمانی معین و با مقادیر مشخص را دارد، که عملکرد موثر سیستم را بدون توقف کار، تضمین می‌کند.

    سیستم روانکاری اتوماتیک شامل یک تایمر یا کنترلر، یک پمپ و مخزن، خط تامین، انژکتور و شیر های کنترلی در خط تغذیه می باشد. هر یک از این اجزا یک عملکرد منحصر بفرد دارند که نقش اساسی در روغن کاری نقطه‌ی مورد نظر دارد.

    سیستم های روانکاری یا روغن کاری انواع مختلفی دارند:

    • سیستم روانکاری اتوماتیک تک نقطه ای
    • سیستم روانکاری اتوماتیک چند نقطه ای
    • سیستم روانکاری اتوماتیک یک خطی
    • سیستم روانکاری اتوماتیک دو خطی
    • سیستم روانکاری اتوماتیک چند خطی
    • سیستم روانکاری پیشرفته( قابلیت تنظیم دقیق هر نقطه برای حجم مشخص)
    • سیستم پیشرفته هوا-روغن
    • سیستم های سفارشی برای تجهیزات خاص مثل زنجیر، سیم بکسل، روانکاری سطوح خاص مثل کشتی سازی و...

    تجهیزات روانکاری برای روغن کاری زمان بندی شده‌ی قسمت‌های مختلف ماشین به کار می‌روند. این سیستم‌ها این اطمینان را می‌دهند که هر بخش از ماشین که نیاز به روانکاری دارد، با مقدار و حجم روان کننده مناسب و در فواصل زمانی معین و مشخص روانکاری انجام می‌شود، که این امر موجب تسهیل در عملکرد مداوم و درست سیستم می شود. تجهیزات روانکاری یا روغن کاری عموما شامل انژکتورهای روانکاری، پمپ های روانکاری، توزیع کننده‌ها، کنترل کننده‌ها شامل سنسورها و ولوها و ...می باشند.

    دستگاه روانکاری Booster Lube/ALB از نوع تجهیزات روانکاری اتوماتیک چند نقطه ای است که توسط شرکت SMC تولید شده است و می تواند همه خواسته‌ها و اهداف ما را در سیستم پنوماتیکی برای روغن زنی و روانکاری در فواصل زمانی مشخص و مقدار و حجم معین را تامین کند.

    هوای فشرده عبوری از میان دستگاه روغن زن باعث ایجاد افت فشار بین مخزن روغن و قسمت های بالایی روغن زن می‌شود. اختلاف فشار به اندازه‌ای می‌باشد که نیرویی در جهت هدایت روغن به سمت بالا از طریق مجرا بوجود آورد و روغن بعد از عبور از مجرا به داخل یک نازل چکه می‌کند. در اینجا روغن بصورت قطرات ریز در آمده و بوسیله جریان هوا جذب می‌گردد.

    از عمده ویژگی های این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • کنترل متمرکز برای روانکاری چند نقطه ای
    • کاهش چشمگیر مصرف روغن
    • تغذیه پایدار و مداوم روغن  توسط یک micromist
    • با استفاده از یک تقویت کننده می‌توان فشاری بیشتر از فشار هوای سیستم تولید کرد که از این اختلاف فشار می‌توان برای تولید قطرات ریز روغن استفاده کرد بنابراین افت فشار در مجرای اصلی هوا به حداقل            می‌رسد.
    • فقط با باز و بسته کردن پلاگ پر کننده روغن و بدون توقف خط هوا میتوان مخزن روغن را پر کرد.
    • فشار کاری 0.4-1.0 MPa
    • ظرفیت مخزن روغن 5000 cm3
    • دمای محیط کاری و دمای سیال 5-50 سانتی‌گراد
    • با دو روش پنوماتیکی و برقی تحریک می شود.
    • دارای ولتاژ کاری 100,200,220VAC و 24VDC می باشد.
    • سایز پورت های 1,2,3 اینچ
    • سایز بدنه استاندارد 2 اینچی

     به دلیل اینکه در ساخت برخی قسمت های این محصول  از رزین اپوکسی که حاوی الیاف شیشه و پلی کربنات است، استفاده شده است، نمی تواند در محیط هایی که روغن مصنوعی، تینر، استون، الکل، محلول های آلی از جمله اتیلن کلراید، مواد شیمیایی مانند اسید سولفوریک یا نیتریک اسید، روغن برش، نفت سفید، بنزین، یا عامل اتصال دهنده و غیره است، استفاده شود زیرا در این‌صورت آسیب خواهند دید.

    برای روغن کاری چند نقطه ای با مقدار مشخص می توان از یک محصول دیگر در کنار Booster Lube بهره برد و این محصول Oil distributor می باشد.

    این محصول در تعداد خروجی های 4,6,8,10, 16 می باشد. سایز پورت 6 میلیمتر و فشار کاری 1.5 MPa و در دمای -20 to 60 در جه سانتیگراد هم کار میکند.

    #پنوماتیک #سیلندر #پیستون #اتوماتیک #SMC #Booster #سیلندرهای_پنوماتیک #روانکار #روانکارها #سیلندرهای_پنوماتیک