موضوعات
  • آموزش
  • CTC
  • IFM
  • Nuovafima
  • SCHNEIDER
  • SMC
  • مقاله
  • Linde
  • پرینترهای صنعتی
  • پیوندها
    برچسب ها

    با توجه به پیشرفت روز افزون صنعت و همچنین کاهش و یا حذف دخالت مستقیم انسان در تولید قطعات صنعتی و همچنین به منظور بالا بردن کیفیت و دقت محصولات تولیدی و نیز افزایش سرعت تولید، تجهیزات اتوماسیون صنعتی روز به روز در حال به روز رسانی و ارائه محصولات جدیدی هستند.

    از جمله سیستم های اتوماسیون صنعتی که تقریبا بیشتر از بقیه سیستم ها مورد استفاده قرار می گیرد، سیستم های پنوماتیکی هستند.

    طراحی سیستم های پنوماتیکی آسان و ساده است و تکنیک هایی وجود دارد که بتوانیم سیستمی بهتر و کارآمدتری بسازیم.

    سیستم های پنوماتیکی از هوای فشرده به عنوان عامل محرک و برای انجام کار نظیر تولید، انتقال و کنترل توان استفاده می کند که ارتباط مستقیمی با نیرو و توان و سرعت انجام کار در سیلندرها یا محرک ها دارد.

    سیستم پنوماتیکی از اجزای مختلفی تشکیل شده است و در اغلب موارد، سیلندرها آخرین عضو این سیستم ها هستند.

    سیلندرها یک بخش مهم و پرکاربرد از سیستم های پنوماتیکی هستند که در اصل تمامی فرآیندها در سیستم های پنوماتیکی در راستای حرکت سیلندرها رخ می دهند.

    سیلندرها در دو نوع خطی و چرخشی در دسترس است. سیلندرهای خطی، حرکت خطی در طول دارند و دارای دو نوع یک طرفه و دو طرفه بوده و در کورس و قطر های مختلف پیستون، طراحی و تولید می شوند.

    نوع دیگر سیلندرها، چرخشی می باشد که نیروی حرکت خطی را به حرکت چرخشی تبدیل می کند و می توانند به صورت محدود و یا 360 درجه، چرخش کامل راست گرد و یا چپ گرد داشته باشند.

    مزیت سیلندرهای چرخشی در این است که به دلیل ابعاد کوچک و نصب آسان، بسیار مناسب برای وارد کردن گشتاورهای نسبتا زیاد و همچنین مناسب برای وارد کردن نیرو در هر جهتی می باشد. نکته قابل توجه این است که گشتاور در خروجی به مقدار فشار سیال تحت فشار وابسته است.

    با استفاده از سیلندرهای چرخشی می توان حرکت های کنترل شده ای در زوایای محدود مانند باز و بسته کردن شیر پروانه ای بزرگ در خط لوله داشت و نیز خم کردن لوله یا میلگرد نمونه ای از کاربردهای سیلندرهای چرخشی است.

    سیلندرهای چرخشی پنوماتیک باتوجه به ساختار و ظاهر، دارای حساسیت بالایی بوده و امکان آسیب رسیدن به این سیلندر بر اثر برخورد ضربه و فشار بیشتر می باشد به همین دلیل باید در شرایطی با فشار فیزیکی کمتری مورد استفاده قرار گیرد.

    در سیستم های پنوماتیکی در برخی موارد نیاز داریم که هم حرکت خطی و هم حرکت چرخشی داشته باشیم. به عنوان مثال استفاده به عنوان گیره برای نگه داشتن قطعات و یا کاربردهای مشابه که نیازمند حرکت خطی و چرخشی می باشد. شرکت SMC برای تامین خواسته های صنایع در این زمینه، اقدام به طراحی و ساخت سیلندرهای چرخشی کلمپ دار کرده است.

     

    سیلندرهای کلمپ دار چرخشی SMC سری MK علاوه بر آنچه که از مزایای سیلندرهای چرخشی در بالا ذکر شد، نسبت به سری های قبلی 3-10mm کوتاه تر شده اند و این باعث شده است که متراکم تر و جمع و جور تر شده اند. همچنین ممان اینرسی 3 برابری نسبت به نمونه های قبلی را در اختیار قرار می دهند.

    این سیلندرها دو طرفه بوده و با توجه به چرخش 90 درجه ای بازوی گیره و برخلاف ظاهری متراکم و جمع و جور با استفاده از وارد کردن نیروی قوی، قابلیت باز و بسته کردن قطعات در مکان و فضاهای محدود را دارند. این عملگرها بیشتر به عنوان گیره و فیکسچر مورد استفاده قرار می گیرد.

     

     

    این سیلندرها قابلیت انجام سریع عملیات با زمان 0.2 ثانیه را دارند، همچنین می توان سوئیچ را به عنوان سیگنال ورودی به کنترل کننده ها در هر چهار سطح سیلندر نصب کرد.

    این سیلندرها به دلیل طراحی متراکم و جمع و جور می توانند به عنوان گیره برای بازرسی قطعات الکترونیکی در فضاهای کوچک مورد استفاده قرار گیرند.

    با توجه به دارا بودن مگنت داخلی، سنسور می تواند به صورت مستقیم به این سیلندرها نصب شود. محدوده سایز شفت این نوع سیلندرها 12-63mm می باشد.

    رنج فشار این نوع سیلندرها تا 10bar و دمای کاری -10-60 درجه سانتی گراد است. طول کورس کلمپ با توجه به سایز شفت بین 10 تا 50mm و کورس چرخشی کلمپ 7.5-19mm می باشد.

    این سیلندرها دارای سرعت 50-200mm/s و می توانند در فشار 7 bar نیرویی بین 60 تا 2000N با توجه به سایز شفت سیلندر بر قطعات وارد کنند.

    زاویه چرخش در این نوع سیلندرها 90 درجه می باشد ولی می توان تا 60 نیز محدود کرد.

    همچنین بر اساس سفارش و تقاضا می توان مقاومت به حرارت این محصول را تا 150 درجه سانتی گراد بالا برد. بدنه این سیلندرها دارای عمر طولانی و مقاوم در برابر پاشش جوش می باشند.

    #سیلندر #سیلندر_smc #محصولات_smc #سیلندر_چرخشی #سیلندر_کلمپ